Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Lektion 25 Made in Germany

Lektion 25 Made in Germany

Dette kapitlet handler om saker og ting som kommer fra Tyskland. Det starter med et kjent ukeblad som kanskje noen av elevene kjenner til, og fokuserer videre på kjente oppfinnelser og biler fra Tyskland.

Grammatikken i leksjon 8 dreier seg om adjektivbøyning og relativt pronomen.

Førlesning

Tyskland var tidlig kjent som «Das Land der Dichter und Denker». Skriv uttrykket på tavla og la elevene småsnakke litt om hva som ligger i dette utsagnet.

Kjenner noen til tyske oppfinnelser?

Tekstene

A

I A-teksten kan vi lese om det kjente tyske ukebladet Bravo. Bravo ble publisert første gang i 1956 og er et ungdomsblad fra München. Hvem av elevene har hørt om Dr. Sommer? Det er en kjent spalte som tar for seg ungdommers spørsmål om sex og pubertet.

La gjerne elevene lese Bravo på Internett bravo.de.

B

Mange er ikke klar over hvor mange oppfinnelser som egentlig kommer fra Tyskland. Denne teksten forteller litt om det.

Hvem av elevene er klar over at disse viktige tingene opprinnelig kommer fra Tyskland?

die Gummibärchen – der Computer – Aspirin – das Auto – der Helikopter – der Kühlschrank – die Nivea Creme – der Fernseher – der Teebeutel – die Straßenbahn – das Motorrad – der Dübel – der Strandkorb – der Kaffeefilter – die Barbiepuppe – das Penicilin – der Dieselmotor – die Kontaktlinse – das Kondom – der Airbag – die Mundharmonika – der Röntgenapparat …

Nettoppgave:
Velg en av oppfinnelsene. Les om den på nettet og finn fem fakta du presenterer for klassen.

Forslag til ekstra skriftlig eller muntlig aktivitet:

  • Meine Erfindung. Hva ville du ha funnet opp? Lag en kort beskrivelse av hva oppfinnelsen er, hvordan den fungerer, og hvorfor man trenger den.
  • Interview mit einem Erfinder.

Wir spielen! Stille Post er en variant av stilleleken: Alle elevene sitter i ring. En elev får en setning som han eller hun hvisker til naboen, som hvisker den videre til neste. Hvordan høres setningen ut etter 6–8–10 elever?

C

Førlesning til C-teksten: De fleste elever kjenner kanskje et tysk bilmerke? Skriv på tavla hvilke bilmerker elevene kjenner.

Teksten egner seg godt til differensering. Noen elever som er spesielt interessert i biler, kan ta for seg denne teksten og presentere den for resten av klassen.

Teksten kan eventuelt deles i mindre biter, og noen kan presentere sin favorittbil. Lag gjerne PowerPoint, veggavis eller lignende. Se også Sag mal was! på side 109.

Landeskunde

Denne delen viser bilder av kjente byggverk rundt omkring i Tyskland. La gjerne elevene småprate og samle gloser og setninger til hvert bilde. Sammenlign funnene i plenum. Her kan elevene velge ett av bildene og forberede et innlegg. Eventuelt kan oppgaven gjøres skriftlig som en reisebrosjyre.

Oppgavene

I oppgavene forbedrer elevene adjektivkunnskapene sine og jobber i tillegg med relativt pronomen. Her er det fint å repetere analyse og kasus. Disse temaene er viktige når elevene kommer på videregående, så det er fint å jobbe godt med både teorien og øvelsene.

La elevene gjerne jobbe med oppgavene i nettressursen.