Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Lektion 6 Familie und Freunde

Lektion 6 Familie und Freunde

Denne leksjonen handler om å presentere familien sin og et eventuelt kjæledyr. Navnet på de ulike familiemedlemmene læres. Det er også en tekst om hvordan man regner på tysk. Her får elevene en fin repetisjon av tallene de lærte i leksjon 4. Grammatikken handler om eiendomsord.

Førlesning (Einstieg)

Se på den pretekstuelle siden, og snakk om hva familiemedlemmene heter på tysk. Spør elevene: Per, hast du eine Schwester? Wie heißt sie? Kari, hast du einen Bruder? Wie heißt er? Wie heißt dein Opa?

A Meine Familie

Lytt til teksten som ligger som lydfil på nettsiden. Be elevene skrive opp familiemedlemmer de hører. Bruk deretter teksten som utgangspunkt for samtale om elevenes familier.
La elevene lage egne dialoger med utgangspunkt i dialogen på side 80.
Sag mal was!-oppgavene handler også om familien og de ulike aktivitetene medlemmene i en familie driver med. Elevene kan ta med bilder av familien sin, og fortelle om personene. Se eget mønster og forslag til setninger side 81.
Wir spielen! Side 82 er det en liten lek som repeterer tall og viser hvordan man regner på tysk. Elevene kan også lage enkle mattestykker for hverandre.

B Mein Lieblingstier

Her forteller ungdommene om kjæledyret sitt, og navn på ulike dyr introduseres. Det er alltid viktig at elevene svarer på Worum geht’s-oppgavene som finnes til hver tekst. Her får de øvd på å snakke tysk, og svarene er lette å finne i teksten.
Sag mal was!-oppgaven på side 87 fokuserer på eiendomsord. Elevene kan også fordype seg i temaet dyr, og presentere et dyr for klassen. Her kan b-teksten brukes som mønster for presentasjonen.

C Ich kann heute nicht!

Denne teksten er ganske lang, og kan være utfordrende for noen. Teksten egner seg godt til differensiering. Noen kan gjøre Sag mal was!-oppgave 1 eller 2 på side 89. Andre kan svare på Worum geht’s? For enkelte kan det være en idé å finne alle verbene.
Selv om det er mange modalverb i teksten, bør ikke dette problematiseres i 8. klasse.

Landeskunde: Hamburg

Her lærer elevene om Tysklands nest største by, Hamburg. Selv om teksten på side 90 er lang, er det lagt opp som en dialog og inneholder mange faktaopplysninger. Jobb med Worum geht’s. For de som liker dyrehager, er Hagenbeck en kjent attraksjon i Hamburg. På side 91 er det en kort infotekst om denne dyreparken.

Kopimateriale

Blant kopioriginalene finner du «Die Familie» og «Stammbaum». La elevene lage sitt eget slektstre. Dette kan være en morsom oppgave de kan gjøre sammen med familien sin. Hvem finner flest grener bakover? Presenter for hverandre. Meine Oma (die Mutter von (meiner) Mutter) heiβt Trude. Ihre Mutter hieβ Klara etc.
Grammatikken som innføres i forbindelse med denne leksjonen er eiendomspronomen. Noen av oppgavene i arbeidsboken er relativt vanskelige, og egner seg ikke for de svakeste elevene. Se markert vanskelighetsgrad.

Wortschatz

De viktige ordene og uttrykkene som har blitt introdusert i leksjon 6 dreier seg om familie. Elevene bør lære uttrykkene om familiemedlemmer og dyr på side 92.

Filmer

På elevdelen av nettressursen finner du filmer om blant annet sommerferien til Paul, om dyr og om familiemedlemmer.

Kapitteltest

Etter å ha jobbet med leksjon 6 kan elevene gjøre en egen kapitteltest.