I denne leksjonen lærer elevene å fortelle om aktiviteter i løpet av en dag. Her introduseres mange løst sammensatte verb. De lærer også noe om skolesystemet i Tyskland gjennom glosene i Wortschatz. Her kan de lese mer om skolesystemet: de.wikipedia.org
Elevene opparbeider seg et ordforråd rundt karakterer. Grammatikken i denne leksjonen handler om løst sammensatte verb og ordenstall.
Førlesning
Se på bildet på sidene 62–63 i tekstboka. Snakk om hva elevene synes om karakterer. Hvor viktig er karakterer for motivasjonen i et fag?
Forslag til spørsmål:
Wie sieht das Mädchen auf dem Bild aus?
Wie fühlt sie sich?
Mag sie die Schule? Warum – Warum nicht?
Findest du, dass Noten wichtig sind?
Bist du mit deinen Noten zufrieden?
Wie ist eine Schule ohne Noten?
Tekstene
A
I A-teksten møter vi to ungdommer som presenterer dagen sin. Her får elevene en innføring i bruken av løst sammensatte verb. La dem finne disse verbene i teksten og skrive dem ned. Det er viktig å fokusere på plasseringen av forstavelsen og verbet i en setning.
I Sag mal was! kan elevene bruke A-teksten som utgangspunkt for å fortelle om sin egen hverdag, helg og uke.
Wir spielen! er en variant av Kims lek. Her gjelder det å ha god hukommelse og huske så mange tyske gloser som mulig.
B
Teksten handler om Benjamin som er ny på skolen og ikke finner klassen sin. Teksten egner seg godt til differensiering, hvor noen elever kan øve på å lese eller fortelle teksten for hverandre, mens andre kan lage skuespill av den.
Vitsen handler om en rektor som ikke vil gå på skolen sin. La noen av elevene lage et intervju med skolens rektor og presentere det for klassen på tysk. De kan for eksempel spørre om elevtall, skoleprosjekter, økonomi, oppussing eller annet de lurer på.
Under B-teksten finner elevene en oversikt over de tyske karakterene og et eksempel på en timeplan. La elevene lage sin egen timeplan på tysk.
C
C-teksten er en quiz. Elevene må lese og forstå teksten for å finne svaret på hvem som er hvem.
Landeskunde
Teksten Eine Schule für Schauspieler handler om Elke som er elev ved en skuespillerskole. Les teksten og diskuter innholdet. Del klassen i to og la dem gjøre hver sin del av Sag mal was!. Presenter deretter i plenum.
Oppgavene
Oppgavene fokuserer på vokabular rundt hverdag og skole, og elevene skal lære å fortelle om sin egen dag og timeplan.