Dette kapitlet handler om å hvordan man liker å gjøre i fritiden sin. Noen er aktive og planlegger ukene sine i detalj, men andre trives best med å slappe av. I leksjonen møter elevene en populær tysk sangtekst og også noen tyske ungdommer som forteller om hva de liker å lese. Landeskunde viser fram gode steder hvor man kan «chille» i München. I grammatikken fokuseres det på modale hjelpeverb.
Førlesning
Lag gloselister på tavla:
- Ulike fritidsaktiviteter. Hvor mange fritidsaktiviteter kommer elevene på på tysk?
- Ulike litterære sjangre og typer litteratur: Roman, Gedicht, Essay, Kurzgeschichte, Zeitung, Magazin, Illustrierte, Zeitschrift, Comic etc.
La elevene velge ut noen av ordene og lage assosiogrammer. Was verbindest du mit dem Wort Roman oder die Zeitung?
Tekstene
A Entspannen oder aktiv sein
I denne teksten handler det om man liker å være en aktiv type eller heller bruker tiden til å slappe av. Hva mener elevene om dette emnet?
Hva gjør de i fritiden?
La dem lese diagrammet på side 92 og sammenligne aktivitetene som tyske ungdommer driver med, med sine egne.
Sag mal was! på side 92 er en spørreundersøkelse om elevers fritidsaktiviteter. La elevene gjerne snakke med elever på tvers av fag og trinn. Lag oversikter og beregn prosenter. På denne måten får elevene også øvd seg på å bruke tall og matematikk i tyskundervisningen.
B Wolke 4
Sangteksten handler om å sveve på sky nummer 7, altså å være i den 7. himmel. Del klassen i grupper og la dem lese og oversette et vers hver. Gjennomgå i plenum og lytt deretter til sangen på YouTube.
Diskuter budskapet. Se Sag mal was! på side 95.
Wir spielen! Schiffe versenken
I denne oppgaven er det om å gjøre å senke skipene til motstanderen. Elevene jobber sammen to og to. De skriver av ett skjema hver og setter fire kryss uten at den andre ser det. Deretter prøver de annenhver gang å finne ut hvor den andre har plassert «skipene» sine.
C Freizeit = Lesen
Noen liker å lese, mens andre misliker det sterkt. Hvordan er dette i tyskgruppen?
I denne teksten forteller tyske ungdommer om hva de leser, og hvorfor de liker å lese. Teksten egner seg godt som introduksjon til en gruppediskusjon om litteratur og lesing. La elevene presentere sin yndlingsbok eller yndlingsforfatter.
Følgende spørsmål kan disponere oppgaven:
Welche fünf Infosätze zum Autor sollten dabei sein?
Wie heißt das Buch?
Was ist das Thema des Buches?
Warum ist das Buch so gut?
Warum ist es dein Lieblingsbuch?
Warum kann man das Buch weiterempfehlen?
I forbindelse med C-teksten kan følgende spørsmål være sentrale:
Was liest du gern? Warum?
Was ist ein gutes Buch?
Wie oft liest du die Zeitung?
Wie viele Bücher liest du im Monat/im Jahr?
La elevene få i lekse å kjøpe en tysk avis (Bild, die Zeit, die Welt) eller ukeblad (Freundin, Brigitte, Fit for fun) på Narvesen, eller lese dem på Internett. Alle bør finne en tysk artikkel som de leser og refererer for de andre.
Landeskunde
Hvem av elevene har vært i München? Hva kan elevene om Bayerns hovedstad? Samle stikkord på tavla.
Denne teksten handler om å finne de beste stedene i München hvor man kan slappe av.
Oppgavene
Oppgavene i arbeidsboka tar for seg modale hjelpeverb. På internettsidene kan elevene jobbe enda mer med temaer de trenger trening i.