I denne leksjonen lærer elevene noe fra tysk historie. De leser om Anne Frank og dagboka hennes, om motstandsgruppa Die weiße Rose og om Berlinmuren. Landeskunde-teksten handler om Ørneredet i Berchtesgaden.
Grammatikken som introduseres, er verb i preteritum.
Førlesning (Einstieg)
Kapittelåpneren viser bilde fra konsentrasjonsleiren Auschwitz. Det er også et lite bilde fra Berlin som viser mursteiner i bakken. Disse mursteinene symboliserer Muren som stod her fra 1961 til 1989.
Hva slags forkunnskaper har elevene om tysk historie?
Se gjerne på nettsiden www.zeitklicks.de. Her finner man nyere tysk historie delt inn i seks kapitler, med kortfilmer og mye nyttig info.
A Anne Frank
Teksten om Anne Frank er både en god lese- og samtaletekst. Bruk spørsmålene under Worum geht’s? til å diskutere innholdet. Etterpå skal elevene lage et intervju med Anne Frank. Her kan de ta utgangspunkt i teksten og de historiske hendelsene, eller de kan jobbe friere og for eksempel intervjue den 13 år gamle Anne om hennes hverdag.
Utdragene fra Anne Franks dagbok gir mulighet til å fordype seg mer i emnet. Dagboktekstene egner seg godt til samtale og som utgangspunkt for blant annet litt større prosjekt eller gruppearbeid.
B Die Weiße Rose
Teksten om Die Weiße Rose kompletterer kapitlets tematikk med historien om en tysk motstandsgruppe under krigen. Det finnes også en nyere film om søsknene Scholl som kan vises hvis nivået i klassen eller gruppa tillater det: Sophie Scholl. Die letzten Tage (2005). Mer informasjon om filmen kan du finne her: www.sophiescholl-derfilm.de
C Berlinmuren
Denne delen består av faktatekster om Berlinmuren. Teksten kan gjerne deles opp. La elevene jobbe i par eller mindre grupper. De kan få ansvar for å lese og oversette hver sin del av teksten og videreformidle innholdet til de andre.
Lag «Luckentext» og fjern fakta. Elevenes oppgave er å fylle ut med det som mangler.
Landeskunde: Das Kehlsteinhaus in Berchtesgaden
Teksten er en faktatekst om det kjente Ørneredet. Les teksten og se på bildet. La elevene lage spørsmål til innholdet som de kan stille hverandre.
Wortschatz
Lag gloseprøve med ord og uttrykk fra leksjonen.
Grammatikk
Oppgavene i leksjonen handler om preteritum. Denne fortidsformen brukes mye i skriftlig tysk, mens perfektum brukes mest muntlig. Det er viktig at elevene får god kjennskap til bøyningen av haben og sein i preteritum i denne leksjonen.
Lytteøving
Hör mal! 8–14. April 1929: Das erste Autorennen durch Monaco
Kapitteltest
Kopioriginaler
Stadt – Land – Fluss
Stigespill