I denne leksjonen lærer elevene fakta om Tyskland og om bundeslandene. C-teksten handler om hvor mange som snakker tysk i Europa. Sangen av Die Prinzen, «Be cool speak deutsch» er vanskelig for en nybegynner, men hovedfokuset her dreier seg om hvordan engelske ord og uttrykk sniker seg inn i tysken. Akkurat som det skjer i det norske språket.
I grammatikken introduseres bestemt og ubestemt artikkel, samt presens av noen sentrale svake verb.
Førlesing (Einstieg)
Kapittelåpneren viser bilde av Riksdagen i Berlin og flagget. Finn ut hva elevene vet om Tyskland og de andre tysktalende landene. Er det noen som har vært i Tyskland. Hva opplevde de der? Kan noen allerede nå noen tyske ord? Be de elevene som har vært i tysktalende land om å vise på kartet hvor de var.
A Birte wohnt in Deutschland
I A-teksten møter vi Andreas og Birte. Birte svarer på spørsmål fra Andreas om Tyskland. Sammen med faktaboksen, får elevene nyttig kunnskap om Tyskland. I Sag mal was-oppgaven skal elevene samle fakta om Norge. Dette kan gjerne gjøres i grupper. Elevene kan sammenligne innholdet og forsøke å presentere dette i stikkordsform på tysk. Bruk malen i tekstboka side 23.
B Die Bundesländer
Denne teksten handler om de 16 bundeslandene og hovedstedene deres. Elevene lærer også hva nord, sør, øst og vest heter på tysk.
La elevene lese teksten høyt og fokuser på uttalen. Finn stedene på kartet etter hvert som dere leser.
Bruk kartet på side 25 og Sag mal was side 24 til å lage enkle spørsmål og svar om delstatene.
C Drei Länder – eine Sprache
Her lærer elevene at det ikke bare snakkes tysk i Tyskland. Snakk gjerne om at man kan snakke tysk i store deler av Europa, og fortell at det finnes ulike dialekter akkurat som i Norge.
Lytt til sangen av Die Prinzen, «Be cool speak deutsch». Den er vanskelig for en nybegynner, men hovedfokuset her dreier seg om hvordan engelske ord og uttrykk sniker seg inn i tysken, akkurat slik som det skjer i det norske språket. La elevene se på de engelske ordene og oversette dem. Hvilke bruker vi også på norsk?
Elever som ønsker det, kan også jobbe med tysken, og forsøke å oversette deler av teksten.
Landeskunde: Das ist Deutschland
Før dere ser på bildene i tekstboka: Hva tenker elevene er typisk tysk? Samle stikkord på tavla.
På side 30-31 får elevene se bilder av noe typisk tysk; Autobahn, Dirndl, Kreidefelsen, Döner, Mercedes, Windräder, Berge, Leuchtturm, Bier, Fachwerkhäuser og Schloss Neuschwanstein. Hva ser de på bildene? La dem bruke ordbok og samle ord og uttrykk.
Wortschatz
På slutten av hver leksjon samles viktige ord og uttrykk som har blitt introdusert. Elevene bør lære disse uttrykkene utenat og bli vant til å bruke dem i klassen. Dersom elevene lærer alle uttrykkene under Wortschatz gjennom tre år med tysk, har de opparbeidet seg et godt og relevant ordforråd.
Bildene
Se eget opplegg under Kapittelåpnere for bruk av bilder i tyskundervisningen. Leksjonene har mange bilder, ofte med egne gloser. Ettersom ordforrådet utvides, bør bildene brukes som samtalestoff.
Filmer
På elevdelen av nettressursen finner du filmer om tyske ungdommer i ulike situasjoner.
Kopioriginal
Hvis du ønsker å jobbe mer med uttale, er det et eget ark til kopiering om tysk uttale.
Lytteøving
Det finnes en ekstra lytteøving til denne leksjonen. I tillegg er det flere filmer som egner seg godt til å trene på å forstå autentisk tysk.
Kapitteltest
Etter å ha jobbet med leksjon 1 og 2 kan elevene gjøre en egen kapitteltest.