Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Lektion 1 Hallo, wie geht’s?

Lektion 1 Hallo, wie geht’s?

I denne leksjonen lærer elevene å hilse, å presentere seg på tysk og å stille enkle spørsmål til hverandre. Alfabetet og spørreordene blir introdusert, noen sentrale verb i presens, samt haben og sein.

Førlesning (Einstieg)

Kapittelåpneren viser bilder av tyske ungdommer. Rundt omkring på siden finner du mange hilseord. Læreren kan f.eks snakke langsomt og tydelig om ting man ser på bildene. Hva forstår elevene? Vis hvor mange likheter det er mellom tysk og norsk.

A Guten Tag!

I A-teksten møter elevene fire korte dialoger som handler om å hilse og spørre hvordan man har det. Lytt til lydfilene på nettstedet og la elevene jobbe med uttaletrening. En god oppgave kan være vandregrupper i klasserommet. La elevene hilse på hverandre. Bruk gjerne uttrykkene under Sag mal was!

B Das Alphabet

Her introduseres alfabetet. Elevene bør trene på å uttale de tyske bokstavene høyt i klasserommet. Teksten om Karolina lar dem øve på å bokstavere navn. Gjør oppgavene under Sag mal was! Den kjente barnesangen tematiserer bokstavlydene på en fin måte.

En ekstra oppgave: Tegn alfabetet: La elevene lage fantasifulle bokstaver, og heng disse opp på veggen. Bruk bokstavene til stadig repetisjon av uttale. Viktig: Pass spesielt på riktig uttale av bokstavene Ü, Ä, O, U.

C Hast du eine E-Mail-Adresse?

I denne korte teksten øver elevene på å si e-post-adressen sin på tysk.
Gruppeoppgaven egner seg godt etter at man har jobbet med A, B og C-teksten. Her kan elevene bruke det de har lært i spontane samtaler. Lag vandregrupper i klasserommet.

Landeskunde: Berlin sagt hallo!

Hver leksjon har et tema innen Landeskunde. I leksjon 1 skal elevene bruke uttrykkene de har lært i forbindelse med presentasjon og det å hilse, og la severdigheter i Berlin hilse og presentere seg. Her får de god snakketrening.

Wortschatz

På slutten av hver leksjon samles viktige ord og uttrykk som har blitt introdusert. Elevene bør lære disse uttrykkene utenat og bli vant til å bruke dem i klassen. Dersom elevene lærer alle uttrykkene under Wortschatz gjennom tre år med tysk, har de opparbeidet seg et godt og relevant ordforråd.

Bildene

Se eget opplegg under Kapittelåpnere for bruk av bilder i tyskundervisningen. Leksjonene har mange bilder, ofte med egne gloser. Ettersom ordforrådet utvides, bør bildene brukes som samtalestoff.

Kopioriginal

Hvis du ønsker å jobbe mer med uttale, er det et eget ark til kopiering om tysk uttale.

Lytteøving

Det finnes en egen lytteøving til denne leksjonen.

Kapitteltest

Etter å ha jobbet med leksjon 1 og 2 kan elevene gjøre en egen kapitteltest.