Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Lektion 9 Die Sommerferien

Lektion 9 Die Sommerferien

I denne leksjonen lærer elevene å fortelle om hvor de har vært, og hva de har gjort i ferien. De introduseres for land og nasjonaliteter på tysk. Aktuell grammatikk i denne leksjonen er verb i presens og presens perfektum, samt at en del ord og uttrykk fra 8. klasse repeteres.

Førlesning (Einstieg)

Kapittelåpneren viser bilder fra en strand. Rundt omkring på siden finner du mange ord og setninger. Læreren kan f.eks. snakke langsomt og tydelig om ting man ser på bildene. Hva forstår elevene? Vis hvor mange likheter det er mellom tysk og norsk.

Se deretter på et verdenskart. Finn ut om elevene kan det tyske navnet på ulike land. Snakk om et land på tysk og nevn eventuelle byer som heter noe annet på tysk enn på norsk/engelsk.

For eksempel:
Das ist Italien.
Die Hauptstadt heißt Rom.
Eine sehr bekannte Stadt in Norditalien ist Venedig.
Großbritannien ist ein schönes Land.
Algerien liegt in Nordafrika.

A Mein Land und meine Sprache!

I A-teksten møter elevene noen ungdommer som forteller hvor de kommer fra, og hvilke språk de snakker. Lytt til teksten og la elevene jobbe aktivt med ordforrådet, slik at de kan fortelle om egne reiser til ulike land. I oppgaven Sag mal was! skal elevene spille en dialog sammen. Bytt på rollene. Bruk gjerne oversikten over land og språk under Wortschatz som hjelp. Teksten inneholder mange presens perfektum-former, og det er viktig å sette fokus på disse. Be elevene finne disse formene, og snakk om hvordan presens perfektum dannes på tysk.

B Meine Sommerferien

I B-teksten møter elevene noen ungdommer som forteller hvor de har vært i ferien. De snakker også om hva de har gjort der. En god oppgave kan være vandregrupper i forbindelse med Sag mal was! i klasserommet. La elevene intervjue hverandre om hvor de har vært i ferien.

C Sommerferien in Norwegen

I C-teksten leser elevene en tekst om ferieminner fra Norge. I forbindelse med dette kan elevene lage en presentasjon fra «sitt» Ferie-Norge. I oppgaven Sag mal was! lager elevene en reklame, en presentasjon, et foredrag eller et intervju fra sitt eget land eller hjemsted. Hva er positivt med Norge for utenlandske ferierende?

Landeskunde: Die Sommerferien und Geld

Hver leksjon har et tema innen Landeskunde. I leksjon 1 skal elevene snakke om penger og bruke uttrykk de har lært i forbindelse med europeisk valuta.

Wortschatz

På slutten av hver leksjon samles viktige ord og uttrykk som har blitt introdusert. Elevene bør lære disse uttrykkene utenat og bli vant til å bruke dem i klassen. Dersom elevene lærer alle uttrykkene under Wortschatz gjennom tre år med tysk, har de opparbeidet seg et godt og relevant ordforråd.

Bruk gjerne Wortschatz som utgangspunkt for gloseprøver eller spontane dialoger.

Bildene

Se eget opplegg under Didaktiske tips for læreren for bruk av bilder i tyskundervisningen. Leksjonene har mange bilder, ofte med egne gloser og fraser. Etter som ordforrådet utvides, bør bildene brukes som samtalestoff.

Grammatikkoppgavene

Det er et stort mangfold av oppgaver til denne leksjonen. Det er opp til hver lærer hvor mye klassen bør repetere, og hvor mye tid som bør brukes til dette. Erfaringen viser at elevenes tyskkunnskaper ofte trenger en god oppfriskning etter en lang sommerpause, og arbeidsoppgavene er en god oppstart på året. Oppgavene fokuserer hovedsakelig på repetisjon av verb fra 8. klasse, presentasjon av seg selv, samt introduksjon av perfektum. Hvis man ønsker det, kan det alltid være aktuelt å gå tilbake og gjøre oppgaver man ikke fikk gjort.

Lytteøving

Hör mal! 1 Wo bist du in den Ferien gewesen?

Kapitteltest 1

Kopioriginaler

Diverse kart