I denne leksjonen lærer elevene om det å være på reise. Fokuset ligger på ulike reisemål og det å bestille overnatting og billetter.
Grammatikken tar for seg bestemt artikkel i alle kasus, samt dativpreposisjoner.
Førlesning (Einstieg)
Kapittelåpneren viser bilder fra ulike reisesituasjoner. Jobb med ordforråd og bruk verb som for eksempel reisen, fahren, gehen, wandern, warten, sitzen, entdecken.
La elevene lage setninger og/eller korte dialoger om det de ser på bildene: Hast du eine Karte? Ja, hier. Wo sind wir? Wann kommt der Zug?
Lag en oversikt i klassen: Hvem har vært i hvilke land eller byer? Hvordan kom de dit? Kanskje noen kan lage diagrammer?
A Was willst du eigentlich?
A-teksten er en dialog mellom en mor og de to barna hennes. De diskuterer hvor de skal reise på ferie. Sønnen er ganske negativ til alle forslagene. Lytt til dialogen og la deretter elevene gå sammen i grupper på tre og tre. De kan spille dialogen eller lage kortfilm. Kanskje noen vil lage Photostory?
I teksten er det mange preposisjoner. La elevene finne dem og forklare kasus.
B Die Übernachtung
Dialogene handler om å bestille overnatting ulike steder. Ordforrådet i denne teksten er nyttig, og det er viktig å lære ord og uttrykk rundt det å bestille rom. La elevene jobbe med dialogen og bruke Wortschatz som utgangspunkt for egne spontane samtaler.
Det er morsomt å la elevene spille skuespill og bestille rom via Skype eller mobil.
C Wann geht der Zug nach Hamburg?
I C-teksten møter vi Carsten som er på jernbanestasjonen for å kjøpe togbillett. Lytt til dialogen og gjennomgå teksten. La elevene deretter lese dialogen to og to.
Samtal i plenum rundt Worum geht’s?. Sag mal was! gir anledning til å lage kreative rollespill som kan fremføres for klassen. La elevene jobbe i smågrupper eller to og to, og lag ulike situasjoner fra en jernbanestasjon. Ha gjerne en idémyldring med ord og uttrykk på forhånd, slik at elevene har et godt utgangspunkt.
Landeskunde: Der Klettersteig – Via Ferrata
Landeskunde-temaet i leksjonen er klatring. Finn ut om noen av elevene klatrer. Snakk om hva som kjennetegner denne sporten. Kan man drive med klatring selv om man har høydeskrekk? Introduser ord som: klettern, das Seil, die Höhenangst, der Berg, die Bergsteigerung, bouldern, der Gipfel.
La elevene bruke internett og lete etter ulike typer Klettersteige i de tyskspråklige landene. Lag en utstilling: Finn bilder av klatrere og høye fjell og skriv gloser og korte bildetekster på tysk.
Wortschatz
I denne temaordlisten finner dere ord og uttrykk rundt det å bestille overnatting og togbillett. Uttrykkene egner seg godt til å lage egne dialoger.
Grammatikk
Grammatikken tar for seg bestemt artikkel i alle kasus, samt dativpreposisjoner.
Lytteøving
Hör mal! 3 Wann fährt das Schiff nach Oslo?
Kapitteltest 3