Denne leksjonen dreier seg om gatekunst, og elevene skal lære å beskrive bilder. Det er også en tekst om klær og mote.
Grammatikk som innføres, er adjektivbøyning etter bestemt artikkel. Vi repeterer også analyse. På side 59 i tekstboka er det et morsomt kortspill som utfordrer elevene på adjektiver.
Førlesning (Einstieg)
Kapittelåpneren viser bilder fra Muren i Berlin og av graffiti. Rundt omkring på bildet finner du mange ord. Læreren kan f.eks snakke langsomt og tydelig om ting man ser på bildet. Hva forstår elevene? La elevene snakke om bildet, finne flere ord, repetere ordforråd.
Gå på graffiti-jakt i nærområdet. Ta bilder og beskriv farger og motiv.
A Graffiti – Straßenkunst
Tekstene i denne delen handler om gatekunst og hvordan den oppstod i New York. De sier også noe om hvordan man øver med blyant og papir, før kunsten havner på veggen.
Hva mener egentlig elevene om tagging og graffiti? Er det kunst eller hærverk? Samle ord og argumenter på tavla. Hvem er for og hvem er mot at graffitikunstnere pynter det offentlige rom?
B Kuschelige Kunstwerke
Ikke all gatekunst består av bilder. Denne teksten forteller om den myke gatekunsten. Dersom elevene bor i en by, kan de kanskje gå på gatekunstjakt? Søk på internett og la elevene lage bildekaruseller med myke gatekunstverk.
C Im Laden
Marco og søsteren er på handletur. Temaet i denne teksten er klær og størrelser. Finn adjektivene og la elevene forklare bruken. Lag gjerne tankekart på tavle med fokus på klær og mote.
Hvilken farge er elevenes yndlingsfarge? Repeter gjerne fra 8. klasse.
Har elevene en spesiell klesstil? Hvordan ser den ut? Snakk om mote og påvirkning.
La elevene ta testen Wie gut bin ich? og sammenligne resultatet. Kanskje kan noen lage diagrammer og regne ut prosenter?
Landeskunde: East side Gallery
East side Gallery i Berlin er kjent for mange. Hvor mange har sett restene av Berlinmuren? La elevene ta utgangspunkt i bildene og beskrive farger og motiv. Det er også en kreativ oppgave i boka, hvor elevene blir bedt om å tegne et nytt motiv som skal males på East side Gallery i Berlin. Kanskje dere kan arrangere konkurranse i klassen?
Wortschatz
I denne Wortschatz finner elevene en oppskrift på bildebeskrivelse. La dem velge et bilde i boka og beskrive det. Se eget ordforråd for bildebeskrivelse i boka.
Grammatikk som innføres, er adjektivbøyning etter bestemt artikkel. Vi repeterer også analyse.
Lytteøving
Hör mal! 4 Motivation ist alles – sagt man. Doch woher kommt die Motivation?
Kapitteltest 4