Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Lektion 3 Hobbys und Interessen

Lektion 3 Hobbys und Interessen

Denne leksjonen handler om hva man liker å gjøre og hvilke hobbyer man har. Vi jobber videre med verbbøyning og i denne leksjonen ser vi nærmere på bruken av personlig pronomen på tysk. Det er viktig å forklare forskjellen på Du og Sie på tysk, og sammenligne med norsk, hvor vi ikke har denne høflighetsforskjellen. I arbeidsboken finner elevene oppgaver som forklarer høflig form og bruken av Sie. Dette er jo uvant for oss i Norge, men fordi det brukes daglig i Tyskland, introduseres og læres dette nå. I Landeskunde-delen ser vi på noen regioner i Tyskland.

Førlesning (Einstieg)

Hva driver elevene med i fritiden? Se på bildene og snakk om ulike aktiviteter. De pretekstuelle sidene egner seg godt til å samle ord og uttrykk på tavla. La eventuelt elevene få noen minutter med en ordbok. Hvor mange ord (verb, substantiv) finner de på tysk til bildet?

A Hast du ein Hobby? Das macht mir Spaß!

I teksten møter vi ungsommer som driver med ulike aktiviteter i fritiden. Her er det viktig at elevene lærer seg de ulike verbene, slik at de kan lage setninger om egne aktiviteter. Les a-teksten sammen og lær uttrykkene under Wichtig! Side 36.
I teksten nevnes ulike tyske musikere. Dette er en fin anledning til å lage klassens tyske spilleliste, se oppgave side 36.
Sag mal was-oppgavene handler om å bruke kunnskapen fra teksten til å lage egne samtaler og intervjuer.

B Was ich gern mache

Ich heiße Marco: Denne fortellende teksten om Marco egner seg som mønster for hvordan elevene etterpå kan presentere seg. Gå gjennom spørsmålene i Worum geht`s slik at elevene blir trygge på formuleringene. Elevene skal her få mulighet til å utvide den tyske samtalen sin, og fortelle om hva de selv liker å gjøre.
Was machen die Jugendlichen? Her forteller ungdommer om hva de driver med på fritiden. Denne teksten er fin å bruke som mønster når elevene skal fortelle om seg selv.

Før dere begynner med «Sag mal was» side 41, kan dere samle ord for hobbyer/interesser som elevene har og oversette dem på tavla.

C Fußball: Das Spiel und die Spieler

Mange elever liker fotball, og tysk fotball er spennende. I denne teksten introduseres relevante ord og uttrykk om fotball.
For spesielt interesserte, kan Sag mal was! og Internett-oppgaven side 42 være morsomme prosjektoppgaver til fordypning.
Wir spielen! På side 43 finnes en gloselek om fotball. Del tyskgruppa inn i lag, og konkurrer mot hverandre.

Landeskunde: Kreuz und quer durch Deutschland

Denne teksten viser noe av mangfoldet i Tyskland og handler om kysten i nord, sentrale skogområder og Alpene i sør. De store øyene Sylt og Rügen blir også nevnt. Del klassen i mindre grupper og fordel teksten og regionene mellom dem. La dem finne de ulike stedene på kartet.

Wortschatz

Uttrykkene i denne leksjonen handler om hva man liker å gjøre. Fokuser på innlæringen av verb. Elevene bør lære disse uttrykkene utenat og å bruke dem i dialoger i klassen.

Bildene

På mange av bildene er det lagt inn egne gloser. La gjerne elevene finne flere aktuelle ord og uttrykk som de møter i leksjonen. Se eget opplegg under Kapittelåpnere for bruk av bilder i tyskundervisningen.
På side 46 er det et bilde fra den kjente seglregattaen «Kieler Woche» som går av stabelen i slutten av juni hvert år. Elevene kan besøke nettstedet til regattaen og finne mye artig informasjon om blant annet konserter og andre arrangementer.

Filmer

På elevdelen av nettressursen finner du filmer om fritidsinteressene til Paul, Jonas og Julia. I denne leksjonen kan det være fint å høre om en av guttenes ferie på Rügen.